top of page
Alena Ndiaye

Co dělá art biz mentor, umělecký agent nebo kurátor?

Aktualizováno: 17. 11. 2023


Od kreativců dostávám spoustu otázek… Čím se živím? Jak se moje role liší, řekněme od uměleckého agenta nebo kurátora? A co mají umělci za to, že jsou zastoupeni někým, jako jsem já?


Mám opravdu velkou vášeň v tom, co dělám, a věnuji hodně energie tomu, aby byl umělecký svět přístupnější umělcům a kreativcům, kteří se do něj snaží proniknout a proměnit svou kreativitu v životaschopnou kariéru. Proto bych vás ráda provedla mou rolí art biz mentora – abyste mohli sami posoudit, zda je spolupráce s někým jako jsem já, cestou k dalšímu rozvoji vaší kariéry.


Jak jsem se stala mentorkou pro umělecké podnikání?


Na začátku všeho byla moje praxe interiérového designéra, kterou jsem dělala 7 let. Specializovala jsem se na atypické styly v interiéru jako je Etno, Wabi-Sabi, Urban Jungle i ekologii interiéru. Umělecká díla byla vždy součástí mých návrhů. Při interiérových projektech jsem často spolupracovala se začínajícími autory, pro které to byl posun v kariéře. Díky těmto spolupracím jsem poznala do hloubky jejich potřeby a problémy. Začala jsem se čím dál více věnovat uměleckému prostředí, mapování současné situace a možností rozvoje uměleckého trhu, srovnávala zahraniční i českou cestu. Hodně jsem se naučila ze zahraničních zdrojů. Po pěti letech mentorské praxe můžu říct, že úspěšně pomáhám už více než stovce umělců z různých oborů jako je malba, street art, design, šperkařství, fotografie i digitální komiksová tvorba.

Před tím, než jsem se dostala k interiérovému designu, jsem pracovala v ekonomickém odvětví, a to mi dalo mnoho potřebných znalostí důležitých pro správu financí, podnikání a orientaci na trhu. Celý život se zajímám o vlastní osobní růst a cesty, jak pomoci vyrůst i druhým. Individuální vedení je způsob, který mi umožňuje předat co nejvíce mým talentovaným klientům.



Co jako umělec mám, když mám mentora?


Vy i já víme, že umělci chtějí tvořit a nestarat se o svůj marketing, webové stránky, platformy sociálních médií, e-mail listy, vyhledávání potenciálních zákazníků atd. Ale buďme upřímní: být umělcem je kariéra a podnikání na plný úvazek, takže je zapotřebí spousta propagační práce. Také všichni dobře víme, že pro mnoho umělců není snadné se propagovat.

Je jasné, že v začátcích každého podnikání nic nejde snadno a přenechat marketing agentuře, která se nevyzná v uměleckém prostředí a nemá v něm kontakty, je ztráta času a peněz.


Začínajícím umělcům pomáhám pochopit a vytvořit jejich osobní značku a rozvíjet správnou cestu na ziskové místo na trhu. Nejlépe tak, aby si mohli tvořit propagaci sami, se zapojením jejich vlastní osobní kreativity. V dalších úrovních spolupráce pořádám galerijní přehlídky, propaguji jejich díla sběratelům, vyvíjím projekty na míru, svým klientům pomáhám přihlašovat se do výtvarných soutěží, nebo výzev. Mám přehled o veletrzích uměleckých děl u nás i ve světě. Spravuji vekou síť kontaktů návrhářů interiérů, architektů a luxusních značek. Rovněž poskytuji právní, daňovou i dotační podporu speciálně pro umělecké obory.


Jak vypadá můj běžný den?


Žádné dva dny nejsou stejné, protože žádní dva umělci nejsou stejní. Různé kreativy, různé cíle. Každý den udržuji informovanost o dění v uměleckém světě. Vyhledávám nové zdroje a kontakty, a především zdokonaluji své znalosti v oboru. Občas přijmu pozvání třeba na vernisáž. S některými umělci se setkávám osobně, s jinými konzultuji po telefonu. Každý z mých klientů je v jiné fázi kariéry. Někteří z nich teprve nedávno zahájili praxi. Mým cílem je zdokonalit DNA jejich značky, jejich vyprávění a komunikační nástroje, zejména pokud se chtějí prosadit v zahraničí. Jiní se chtějí účastnit nových projektů, nebo chtějí najít výstavní prostory a galerie, takže jim pomáhám najít ten správný trh. Všem vytvářím mediální povědomí online i offline. Spolupracuji s tiskem, abych posílila jejich viditelnost. Celkově pracuji ruku v ruce se svými klienty, abych je samotné podpořila při uvádění jejich kreativních nápadů do života.


Jak bych k vám měla přistupovat, jako umělec nebo kupující?


Podle mých zkušeností jsou oba úhly pohledu důležité a nezastupitelné. Musím umět vidět kvalitu a potenciál vašeho umění i hodnotu vaší práce jako sběratel a fanoušek. Jen tak můžu pracovat pro vás s návratností vložené důvěry, času a investice.

Pokud chcete zůstat se mnou v kontaktu, můžete tak učinit prostřednictvím přihlášení k odběru newsletteru na stránkách www.alena-ndiaye.eu/blog Můžete také sledovat moji facebookovou stránku @art.career.mentor, nebo Twitter @alena_ndiaye

A pokud máte zájem o konzultaci jako klient, můžete navštívit můj web a přes kontaktní formulář na www.alena-ndiaye.eu/artbizmentoring poslat Art statement, spolu s ukázkami vaší práce.


Ať už se rozhodnete spolupracovat s mentorem nebo ne, nejdůležitější je věnovat čas tvůrčí práci, představit si svoji praxi jako podnikání a zjistit, kdo je vaším cílovým publikem. Poté propagujte svou práci na všech platformách, které máte k dispozici.




Alena Ndiaye zastupuje české a slovenské vizuální umělce prostřednictvím své agentury Magna Arta Consulting s.r.o.


471 zobrazení

Související příspěvky

Zobrazit vše

Komentarai


bottom of page